27. 03. 2011.

Svjetski dan zdravlja, 7. travnja 2004.

"SIGURNOST NA CESTAMA NIJE SLUČAJNOST"

Obzirom na postojeće globalno zabrinjavajuće podatke o prometnim nezgodama ovogodišnji Svjetski dan zdravlja - 7. travnja, Svjetska zdravstvena organizacije obilježila je pod sloganom: "Sigurnost na cestama nije slučajnost", zbog naglaska prometnih nezgoda kao važnog javnozdravstvenog problema u svijetu i isticanju važnosti ulaganja u njihovu prevenciju.

Naglim povećanjem broja motornih vozila i gustoće prometa dolazi do porasta ozlijeđivanja i smrtnosti u prometnim nezgodama. Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije u 2002. godini umrlo je u cestovnim prometnim nezgodama 1,19 milijuna ljudi u svijetu: 869.000 muškaraca i 323.000 žena.

Prema podacima Policijske uprave Dubrovačko-neretvanske, u 2003. godini u našoj Županiji bilo je 2.326 prometnih nezgoda, 832 ozlijeđena sudionika i 25 smrtno nastradalih. Prema kategorijama sudionika u prometu najviše pogibaju vozači, zatim putnici, te pješaci. Iste godine, u našoj Županiji smrtno je nastradalo 15 vozača, 6 putnika i 4 pješaka. Najviše se prometnih nezgoda događa zbog pogreške vozača (96%), a najčešće su nepropisna brzina i brzina neprimjerena uvijetima na cesti. Analiza smrtno nastradalih sudionika u prometnim nezgodama prema korištenju sigurnosnog pojasa i kacige, pokazuje da je duplo veći broj smrtno nastradalih koji nisu koristili sigurnosni pojas i skoro tri puta veći broj smrtno nastradalih, koji nije koristio kacigu.

Godinama je prisutan problem mladih osoba u strukturi sudionika prometnih nezgoda. Svaki treći sudionik je mlada osoba u dobi od 15 do 24 godine ili 27,1%. To znači da je 8% od ukupne mlade populacije te dobi sudjelovalo u prometnim nezgodama. Najčešća pogreška mladih vozača, zbog koje se događaju najteže prometne nezgode, je nepropisna ili neprilagođena brzina. 39% mladih vozača uzrokovalo je prometne nezgode nedozvoljenom brzinom, a 31,6% pretjecanjem. U ukupnom broju alkoholiziranih sudionika prometnih nezgoda, 35,9% sudionika bili su mladi ove dobi. U 25% nezgoda sa smrtnim posljedicama mladi vozači su bili pod utjecajem alkohola.

Analizirajući posljedice prometnih nezgoda u kojima sudjeluju djeca, zabrinjava podatak da posljednjih godina djeca najviše stradavaju kao putnici u vozilu i pješaci. Neki od razloga povećanog rizika za stradavanje djece pješaka u prometu su slijedeći: mala djeca često nisu u mogućnosti pravilno procijeniti udaljenost i brzinu nadolazećeg vozila (pa lako mogu krivo procijeniti sigurnost prelaska ceste); djeca su teže uočljiva vozačima (posebno ako prolaze između vozila); djeca često nisu svijesna opasnosti u prometu; mnoga djeca (osnovnoškolci) ne razumiju osnovne prometne znakove; roditelji često precijenjuju sposobnosti njihove djece u snalaženju u prometu; vozači i djeca pješaci nepravilno procijene što će napraviti onaj drugi sudionik u prometu; vozači nerijetko ne poštivaju prometne propise.

Za djecu, kao posebnu rizičnu skupinu za stradavanje u prometu u svojstvu suputnika u vozilu, veliku odgovornost snose vozači, najčešće roditelji. Istraživanja su pokazala da sigurnosne sjedalice za djecu smanjuju rizik fatalnih posljedica prometnih nezgoda za oko 70% u dojenčadi i oko 55% u djece starosti 1-4 godine.

Prema Zakonu o sigurnosti u prometa na cestama (NN56/96) u Hrvatskoj je zabranjena vožnja djece mlađe od 12 godina na prednjem sjedištu vozila. Usprkos zakonskim odredbama, još se uvijek može vidjeti malenu djecu kako sjede naprijed, na krilu odraslih i/ili stoje nevezani na prednjim sjedalima automobila u vožnji.

U okviru Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa 2001-2005. predviđene su posebne mjere i aktivnosti vezane uz sigurnost djece u prometu. Jedna od strateških aktivnosti je prometno obrazovanje djece predškolske i školske dobi. Rizični čimbenici za nastanak prometnih nezgoda mogu se podijeliti u osnovne skupine: ljudski čimbenik, tehnički neispravno vozilo i neadekvatne prometnice. Najčešći ljudski čimbenici su: neprilagođena brzina kretanja vozila, nedovoljno iskustvo uz nepoštivanje prometnih pravila, umor, slab vid, vozači pod utjecajem alkohola i droga, muški spol i dob. U čimbenike tehničke ispravnosti vozila spadaju: opće siromaštvo i veliki broj starih automobila, nedovoljno novca za kvalitetno održavanje vozila, neadekvatni servisi-dominantno stare tehnologije, nekvalitetno školovanje osoba koje rade na servisiranju vozila i drugi.

Zaključak:

U strukturi sudionika prometnih nezgoda rizična populacija je dob od 20-24 godine:

- najzastupljenija je u udjelu sudionika u prometnim nezgodama, zbog pretjecanja i nedozvoljene brzine,

- najzastupljeniji je u strukturi alkoholiziranih sudionika,

- ima najviše ozlijeđenih i najviše poginulih.

Naglo raste i broj sudionika u dobi od 15-19 godina. U odnosu na Republiku Hrvatsku, u našoj Županiji, značajno više ginu mladi u dobi od 15-24 godine. Prema izgubljenim godinama života prometne nezgode kao uzrok smrti za muškarce nalaze se na trećem mjestu, poslije karcinoma i bolesti srca i krvnih žila. Broj nezgoda, broj ozlijeđenih i broj poginulih ima kontinuirani trend porasta.

Sve to naglašava potrebu unaprijeđenja preventivnih programa na nacionalnoj, regionalnoj i lokalnoj razini. Svrha prevencije je smanjiti broj prometnih nezgoda, ozlijeđivanja, invalidnosti i smrtonosnih ozljeda. Provodi se interdisciplinarno, pa je uz zdravstvo nužno sudjelovanje policije, građevinara, arhitekata, prosvjete, medija, pravnika, psihologa, proizvođača motornih vozila itd.

 

Sigurnost na cesti nije slučajnost ZZJZ DNZ

Video Clipovi Više clipova »