Vrijeme je blagdana - pravilno s prehranom

Dok jedni razmišljaju koje će kolače peći i koliko vrsta te kako će biti fini, drugi smišljaju načine kako odoljeti ukusnim jelima koja se  spremaju za blagdanski stol. Stoga je uvijek dobro podsjetiti se preporuka stručnjaka kako izbjeći probavne tegobe, prejedanja i dobivanja viška kilograma za vrijeme blagdana.

-          Ne preskačite obroke. Poštujte fiziološku glad koja se obično javlja u razmacima 3-4 sata. Preskakanje obroka obično dovodi do prejedanja i prekomjernog kalorijskog unosa.

-          Hranu dobro i polako žvačite, jer probava počinje već u ustima.

-          U blagdanski jelovnik uključite različite i dovoljne vrste salata, začinjene maslinovim uljem.

-          Ograničite unos pohane, pržene, masne i jako začinjenje hrane.

-          Redovito tijekom tjedna jedite ribu, jer je izvor omega 3 kiselina, posebno plava riba.  

-          Šunka, teletina, govedina i janjetina bogate su željezom, ali je svinjska šunka masna i često presoljena, pa je jedite u malim količinama.  

-          Jaja su hranjiva, ali ni s njima ne smijete pretjerivati. Jedno na dan je sasvim dovoljno.

-          Izbjegavajte prekomjerno pijenje alkoholnih pića, jer alkohol je jedan od najkaloričnijih sastojaka hrane (1 g alkohola donosi oko 7 kcal!).

-          Ne zaboravite i u ovo blagdansko vrijeme popiti 8 čaša vode (1,5 l) na dan. Preporučuju se i nezaslađeni biljni čajevi, posebno zeleni, koji potiču detoksikaciju organizma.

-          U pripremi kolača koristite margarine, koji ne sadrže trans-masne kiseline a bogati su nezasićenim masnim kiselinama (npr. s omega-3). Na ovo posebno moraju pripaziti osobe s bolestima srca i krvnih žila, naročito s povišenim kolesterolom i krvnim tlakom.

-          Umjesto kaloričnih kolača za dezert pojedite zdjelu ukusne voćne salate.

-          Izbjegavajte jedenje kasno navečer i odlazak na spavanje s punim želucem.

-          „Zavarajte“ želudac  od prejedanja, pa prije obroka popijete čašu vode ili zelenog čaja.

-          Ne zaboravite tjelesnu aktivnost. Nakon obilnog obroka prošetajte, jer tjelovježba povećava tjelesni metabolizam.

-          Dobro je odmah na početku obroka odrediti količinu hrane koju ćemo pojesti, staviti je na manji tanjur i nikako ne uzimati još!

-          Jedite sve, ali češće i umjereno jer je doza najvažniji čimbenik.

 

mr. Ankica Džono-Boban, dr. med., spec. javnog zdravstva